חומר הדברה נגד ג'וקים

באילו חומרי הדברה משתמשים נגד תיקנים ואיך?

כל אחד מאיתנו נתקל מעת לעת בתיקנים בבית, אבל איך נפטרים מהם בהצלחה? במאמר הזה תקבלו ממני את האמת ורק את האמת לגבי חומרים להדברת תיקנים – כל הפתרונות שעובדים ואלו שהרבה פחות, חומרים שתוכלו להדביר איתם בעצמכם ואלה שחבל לרכוש עקב היעילות הנמוכה, איך ומתי בדיוק מבצעים את ההדברה וגם מה מתאים לסוג הג'וק שראיתם ואולי מסתתר לכם ממש עכשיו בבית.

דני בן חיון
ספק מאומת

אני מדביר כבר 32 שנה, אני עוזר ללקוחות שלי בפתרון בעיות המזיקים, אני יודע לפתור כל בעיה מהקלה ביותר למסובכת וחשוב לי שהלקוחות שלי יהיו מרוצים בסיום השירות.

חוות דעת
31
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
100%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
10.00
מחיר
10
עמידה בזמנים
10
איכות העבודה
10
יחס\שירות
10
גל קצב
ספק מאומת

בעבודה שלי חשוב לי להיות אמין, יסודי, אדיב וזמין ללקוחות שמגיעים אלי. אני שם דגש רב על בטיחות ואיכות הסביבה, בעל ידע וניסיון מקצועי ארוך שנים.

חוות דעת
27
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
100%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
10.00
מחיר
10
עמידה בזמנים
10
איכות העבודה
10
יחס\שירות
10
מוטי דודקמן
ספק מאומת

חשוב לי להשתמש בחומרים הטובים ביותר, חשוב לי להיות אמין כלפי הלקוח ולהראות לו בדיוק מה אני עושה, אני גובה מחירים הוגנים ביחס למחירי השוק ועושה מה שצריך כדי להוציא כל לקוח מרוצה.

חוות דעת
35
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
100%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
9.97
מחיר
9.9
עמידה בזמנים
10
איכות העבודה
10
יחס\שירות
10
דודי אלישע
ספק מאומת

חשוב לי להיות שקוף מול הלקוח, לתת לו להבין בדיוק מה אני מתכוון לעשות. אני גובה מחיר הוגן בהחלט ודואג שכל לקוח שלי יהיה מרוצה בסיום העבודה.

חוות דעת
62
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
100%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
9.94
מחיר
9.7
עמידה בזמנים
9.9
איכות העבודה
10
יחס\שירות
10
אורן לנצנר
ספק מאומת

אני אדם מקצועי, אומנם לא הכי זול שתמצאו אבל תמיד אתן לכם שירות מ-א' ועד ת'. האמינות והיושרה הם בראש סדר העדיפויות שלי.

חוות דעת
23
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
100%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
9.87
מחיר
9.7
עמידה בזמנים
9.9
איכות העבודה
10
יחס\שירות
10
איציק כדיר
ספק מאומת

מקצועיות זה בראש סדר העדיפויות שלי, אני מגיע קודם לשורש הבעיה ואז מספק את הפתרון היסודי והטוב ביותר ללקוח. אני נותן אחריות על רוב העבודות שלי ועומד בהבטחות שלי, אני גובה מחירים נוחים ועומד בזמנים.

חוות דעת
36
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
97%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
9.81
מחיר
9.7
עמידה בזמנים
9.7
איכות העבודה
9.8
יחס\שירות
9.9
מאיר גרינלנד
ספק מאומת

חשוב לי לתת שירות בזמן ולא לאחר ללקוחות, אני תמיד משדר אמינות ושקיפות ללקוח כדי שידעו בדיוק מה אני מתכוון לבצע. אני מתחייב לגבות מחירים הוגנים.

חוות דעת
18
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
100%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
9.67
מחיר
9.5
עמידה בזמנים
9.7
איכות העבודה
9.6
יחס\שירות
9.9
דודי אטיאס
ספק מאומת

אני נותן שירות אדיב, מקצועי, אני נותן ייעוץ חינם כל שעות היממה לכל אדם. חשוב לי לבצע את העבודה בצורה בטוחה, מקצועית ויעילה. אני אדם אמין שאפשר לבטוח בו.

חוות דעת
15
שביעות רצון:
מאוד מרוצים
93%
שליחת וואטסאפ
דירוג גולשים
9.33
מחיר
9.1
עמידה בזמנים
10
איכות העבודה
9.3
יחס\שירות
9.9

שאלות נפוצות

אילו חומרי הדברה הכי מומלצים נגד תיקנים?

שתי השיטות המרכזיות להדביר תיקנים הן ריסוס ופיתיונות ג'ל. חשוב מאוד שהחומר הפעיל יכיל מינון אפקטיבי המאפשר לקטול ולדחות את הג'וקים לפרק זמן ארוך.

האם אפשר להדביר תיקנים בחומר ביתי?

אם ראיתם ג'וק מסתובב בבית, תוכלו להניח מלכודת דבק שתלכוד אותו תוך זמן קצר. אם יש אצלכם התפרצות משמעותית, תצטרכו להזמין מדביר.

באופן כללי אנחנו מדברים על שני חומרים מרכזיים להדברת תיקנים: ריסוס, כלומר חומרי הדברה שמגיעים בתרסיס ופיתיונות ג'ל, המתפקדים כרעלני קיבה. שתי השיטות הנוספות הן הדברה אלקטרונית ומלכודות דבק ביתיות. מיד אציג כל שיטה בנפרד ואראה לכם איך בדיוק מבצעים באמצעותה את ההדברה.

חומרי הדברה נגד ג'וקים - ריסוס וג'ל

חומרי הדברה נגד ג'וקים – ריסוס וג'ל

לממהרים – ריכזתי לכם כאן את כל הדברים החשובים ביותר לגבי חומרים להדברת תיקנים:

אופן ההדברה לפי סוג התיקן

תיקן אמריקאי (ריסוס)תיקן גרמני (פיתיונות ג'ל)
1. מרססים תחילה את כל הקירות והפנלים בבית.

2. אם זהו בית קרקע – מרססים גם בחיבור החיצוני בין הקרקע לקירות המבנה.

3. מרססים גם נקודות חשובות כמו הביוב, דק העץ, חדרי פחים ומחסנים.

1. מורחים את הג'ל בארונות, מגירות וחריצים באזורי הנגיעות.

2. הג'וקים מאתרים את הפיתיון ונושאים אותו לנקודת המסתור

3. הרעלה ישירה ומשנית של אוכלוסיית המקקים בתוך כמה שעות

עלות ההדברה: 250-600 ₪עלות ההדברה: 350-500 ₪

פתרונות נוספים להדברת תיקנים

תיקן אמריקאיתיקן גרמני
עבור שני הסוגים ניתן להשתמש במלכודות דבק כפתרון נקודתי בעלות של 20-30 ₪.

1. מניחים את מלכודת הדבק בנקודה אסטרטגית, למשל סמוך לפתח הניקוז או היכן שראינו קודם את התיקן.

2. תוך כמה שעות התיקן יידבק למלכודת.

ניתן לרסס לבד, אך הדבר הרבה פחות אפקטיבי ביחס לחומרים שעמם עובד מדביר מקצועי.ניתן למרוח עצמאית את פיתיונות הג'ל, אך ביחס לחומר המקצועי של המדבירים והידע שלו לגבי הנקודות האסטרטגיות ביותר הדבר פחות אפקטיבי.

ריסוס נגד ג'וקים

הריסוס הוא קוטל ג'וקים בקו ראשון, כלומר זה שיעזור לכם להשיג גם השמדה מוחלטת וגם הרחקת תיקנים נוספים לטווח ארוך מאוד. את התרסיס ניישם בדרך כלל כלפי התיקן הנפוץ ביותר בבית (וזה שאתם הכי רגילים לראות באזורי הביוב): התיקן האמריקאי. כתבתי בהרחבה על דרכי הזיהוי של תיקן זה ואיך מבדילים בינו לבין התיקן הגרמני.

מה צריך לדעת על הדברת תיקנים בריסוס?

מרגע שריססנו את הבית והחומר התייבש, תיקן אמריקאי שחצה נקודה מרוססת ימות כעבור 25-30 דקות. (אם רוסס ישירות, יחוסל תוך 2-3 דקות לכל היותר).

הריסוס עצמו יחזיק גם שנתיים ושלוש, אך השפעתו תרד עם הזמן, כך שקיים סיכוי שברגע שהחומר ייחלש, התיקנים החדשים שיופיעו יחוסלו כעבור שעתיים, ארבע שעות או אפילו אחרי יממה.

כל עוד מבחינתכם התיקנים נקטלים בזמן סביר – מעולה. אבל אם קצב התמותה שלהם כבר הופך לארוך מידי, כדאי לחדש את הריסוס.

אז איך מרססים תיקנים ועם אילו חומרי הדברה?

רוב המדבירים משתמשים בחומר הדברת תיקנים שנקרא טמפריד (®Temprid). זהו תרסיס שנספג מעולה ומעניק כיסוי אפקטיבי לשטחי פנים וחוץ. חומרים נוספים ופופולריים שנמצאים בשימוש הם שוהם ודלתא סופר.

את הריסוס מיישמים כלפי מסגרת הבית, כלומר בכל הפנלים וגם בנקודות ייעודיות נוספות כמו פתחי הניקוז. בבתי קרקע יש לרסס עם טמפריד את אותו השטח בדיוק גם בחלק החיצוני, כלומר את אזור החיבור בין הבית לקרקע. נרסס גם במקומות נוספים כמו ביוב, מחסן וכל אזור מעופש או מלא בזבל ולחות.

נקודה נוספת שצריך להכיר היא דק העץ, שהתיקן האמריקאי מאוד אוהב להסתתר תחתיו. הדברת תיקנים בריסוס לא מזיקה לחומר העץ כלל והמדביר משתדל להחדיר את החומר פנימה, בין חריצי הדק.

חומר טמפריד להדברת ג'וקים

חומר טמפריד להדברת ג'וקים

חומר דרגון להדברת ג'וקים

חומר דרגון להדברת ג'וקים

חומר שוהם להדברת ג'וקים

חומר שוהם להדברת ג'וקים

ואחרי שריססנו – הג'וקים יתחילו להתרוצץ בכל הבית?

הפחד הכי גדול של אנשים בלרסס ג'וקים הוא לראות איך הם יוצאים בבהלה ממקומות המסתור שלהם ומנסים לחפש לעצמם נקודות מסתור חלופיות בכל הבית. זה לא בדיוק מה שקורה בפועל.

אם ריססנו בבית ולאחר מכן לתוך מקום מסוים, כמו למשל הביוב או דק העץ שיש בהם כרגע ג'וקים, סביר להניח שהם יצאו וימותו. אבל אם אין בשלב הזה ג'וקים בכלל בתוך הבית וריססנו – פשוט לא ניתקל בהם. אלה שינסו להגיע מכאן והלאה ימצאו את מותם.

אם אתם מעוניינים לדעת איך מכינים את הבית לתהליך הריסוס ולהכיר את כל המקומות שהמדביר חייב לרסס אצלכם, כתבתי מדריך מעולה להדברת ג'וקים.

למה לקרוא למדביר אם אפשר לבד? הנה מה שלא מגלים לכם:

רוב האנשים נכנסים לסופר, מגיעים למדף התרסיסים ומחפשים קוטל ג'וקים הכי טוב שיש. מכאן הם יצאו הביתה עם מוצר מהול, שאחוז החומר הפעיל שלו מאוד נמוך. הסיבה לכך היא הצורך הברור של משרד הבריאות להימנע ממסוכנות – לציבור הרחב אין ידע בחומרי הדברה ולכן מתירים לו לרכוש חומר מאוד בסיסי ולא באמת יעיל.

חומרים מקצועיים להדברת תיקנים לעומת זאת, לא מגיעים מהולים, אלא המדביר עצמו מתוך הסמכה לשימוש בחומרים אלה, מוהל את החומר בשטח על סמך המינון הרלוונטי הנדרש. אז אמנם הרבה אנשים רוצים לדעת מה עושים נגד ג'וקים ומהו החומר הכי טוב שאפשר להשתמש בו לבד, אבל צריך לדעת שלתרסיסים המשווקים לקהל הרחב אין אפקטיביות גבוהה בכלל.

הדברת ג'וקים באמצעות פיתיונות ג'ל

עוד בתחילת המאמר הצגתי את הג'ל כרעלן קיבה – וזה בדיוק מה שהוא עושה: הג'וק רואה בו כמזון אטרקטיבי, לוקח אותו לנקודת מסתור, נוגס ומת. רגע לפני שנמשיך לאופן השימוש בג'ל נגד ג'וקים חשוב שתדעו כבר עכשיו שפתרון זה מוכוון בעיקר לסוג התיקן הקרוי תיקן גרמני. תוכלו למצוא במאמר הבא עוד מידע על הדברת התיקן הגרמני.

תיקנים גרמנים מתנהגים שונה מהתיקנים האמריקאים והרגילים שאנו מכירים: הם נמצאים בעיקר בארונות ובמגירות המטבח, סדקים וחריצים קטנים או באזורים חמים כמו מתחת לתמי 4 והתנור. הם יותר סטטיים מבחינת הרגלי "הטיולים" שלהם בבית והרבה יותר עמידים לריסוס.

את הג'ל מורחים בחריצים ובארונות בדגש על המטבח והוא מתפקד כפתרון מצוין נגד תיקנים מהסוג הזה. הפיתיון מושך אותם מאזורי המסתור שאליהם לא נוכל להגיע והם ניזונים מהג'ל הרעיל. בקרב אוכלוסיית התיקנים הזו קיימת תופעה נפוצה של קניבליזם, כך שתיקן שאכל תיקן אחר שהורעל יסבול בעצמו מהרעלה משנית.

ג'ל נגד תיקנים בשיש

ג'ל נגד תיקנים בשיש

ועוד כמה דברים שחשוב שתדעו על הדברת תיקנים בג'ל:

התיקן הגרמני מת בדרך כלל תוך 4-6 שעות מרגע שבלע את הפיתיון

הג'ל מהווה אמצעי הדברה ירוקה קלאסי: אין לו ריח, הוא לא מזיק במגע לאדם ואין שום צורך לצאת מהבית כדי למרוח אותו.

קיים ג'ל נפוץ לתיקנים בשם טורפדו, שמתאים לשימוש ביתי לקהל הרחב. שימו לב שגם הפעם בדומה לריסוס, מדובר במינון נמוך ובכמות נמוכה שלא תספיק להתפרצות משמעותית של תיקן גרמני. זכרו גם שמדביר מקצועי יודע איפה בדיוק למרוח את הג'ל מתוך ניסיונו וההסמכה שלו בנושא.

ג'ל מקצועי מוצלח מאוד נגד ג'וקים הוא האינוויקט (INVICT) של חברת RIMI ורוב המדבירים עובדים איתו.

ג'ל אינווקט נגד תיקנים

ג'ל אינווקט נגד תיקנים

ג'ל מקספורס נגד תיקנים

ג'ל מקספורס נגד תיקנים – גם הוא יעיל וטוב

הרחקת תיקנים בעזרת הדברה אלקטרונית

עד כה התמקדנו בחומרים המרכזיים ביותר להדברת תיקנים בצורה מקצועית, אבל בעקבות שאלות כאלה ואחרות ראיתי לנכון להוסיף גם כמה מילים על הדברה אלקטרונית:

על קצה המזלג: הדברה אלקטרונית מבוססת על מכשור שמשמיע תדרים או מייצר תנודות זעירות בקרקע, מה שאמור להבהיל את המזיקים ולהבריח אותם מהסביבה. זה לא ממש עובד על התיקנים ולשמחתנו יש שיטות הרבה יותר פרקטיות וזולות שיעשו את העבודה לאורך זמן.

מלכודות/ מדבקות נגד תיקנים

זהו החומר היחידי שבאמצעותו תוכלו לבצע הדברת תיקנים באופן עצמאי ללא עזרת מדביר, אבל הוא יתאים רק לבעיות מאוד נקודתיות. למשל אם ראיתם ג'וק מסתובב בבית ושניה אחר כך הוא נעלם, אבל אתם רוצים להיות רגועים ובטוחים מפניו – הניחו מלכודת דבק המשמשת לתיקן כפיתיון והוא כבר יידבק בה תוך כמה שעות לכל היותר.

אפשר לקנות כמה מלכודות דבק לשימוש בעת הצורך, כך שאם ראיתם ג'וק בודד אז תוכלו לפזר אותן. כדאי להניח את המלכודות בנקודות אסטרטגיות כמו סמוך לפתח הביוב/ הניקוז או היכן שקיימת בעיה אקוטית כמו למשל בארון מתחת לכיור או בתוך סדק ספציפי. ויחד עם זאת – חשוב מאוד שתזכרו שהמדבקות לא מחליפות ריסוס בשום מקרה.

כך תזהו שיש תיקנים בבית

הנה 4 סימני זיהוי שיעזרו לכם לאפיין נגעים של ג'וקים בבית ולהשתמש נגדם בחומר ההדברה המתאים:

קקי וביצים של ג'וקים – צואת המקקים מתקבלת כמעין גרגירים או "נקודות" כהות ודחוסות, בעוד התיקים "דבוקים" למשטח נסתר כלשהו וממתינים לבקיעה. כתבתי מדריך שלם על זיהוי מדויק ומהיר של צואה וביצי תיקנים.

ריח רע – לעתים המקקים מדיפים ריח רע, הן בשל העובדה שהם נמצאים באזורי ביוב ואשפה והן בשל תהליך הפירוק שלהם לאחר מותם, שמדיף ריח די חזק.

רעשי טיפוף בלילה – המקקים הם יצורים שפעילים בלילה ולכן בשעות האלה יוצאים ממחבואם לחיפוש מזון ומטרות רבייה. חלק מאיתנו מסוגלים ממש לשמוע את הליכתם.

חשיפה לתיקן (חי או מת) – ראיתם ג'וק בודד בבית? סביר להניח שהוא לא נמצא כאן במקרה ובטח לא לבד ולכן מומלץ להתחיל לאתר נגעים נוספים כולל צואה או ביצים של ג'וקים ולאפיין את הבעיה, לפני שבוחרים עבורה את חומר ההדברה.

המאמר נכתב ע”י

ליעד מרום - יועץ הדברה לפרטיים ולעסקים באתר מדבירייטינג

ליעד מתמחה במתן ייעוץ בתחום ההדברה הרחב למגזר הפרטי והעסקי, הוא עושה זאת דרך אתר מדבירייטינג מאז שנת 2020 וניתן לפנות אליו לגבי כל בעיה ולקבל ייעוץ מקצועי בחינם.
מחזיק ברישיון הדברה בתוקף מספר 2798 ומוסמך ע"י המשרד להגנת הסביבה